Mijn naam is Remi.
Zoals mijn naam doet vermoeden, ben ik erg muzikaal. Samen met mijn maatje Octaaf beleef ik erg veel plezier!
Ik ben ook vernoemd naar Remi uit het boek “Alleen op de wereld”, geschreven door Hector Malot. Net als het personage uit het boek, voel ik me weleens alleen en onbegrepen. Maar met de juiste aanpak, ben ik een vlijtige jongen!
Verder hou ik van samen spelen, luister ik graag naar keigoeie muziek en eet ik graag fruit. Maar een koekje af en toe, lust ik zeker ook!
Ik kan niet zo goed leren, maar ik probeer toch mijn best te doen, want ik zou graag schipper worden …



maandag 24 februari 2014

Dansende rozijntjes

Na onze testen rond drijven en zinken deden we een proefje met rozijntjes en spuitwater.
We vulden een glaasje spuitwater en deden daar rozijntjes in. De rozijntjes gingen meteen naar de bodem van het glas, dus ze zonken! De dichtheid van de rozijntjes is groter dan de dichtheid van het water, dus zinken ze.
Maar... omdat we ze in SPUITwater deden gingen er luchtbelletjes rond de rozijntjes hangen. Die lucht zorgde ervoor dat de dichtheid van de rozijntjes en de lucht kleiner werden dan die van water. Zo gingen de rozijntjes drijven.
En eenmaal ze aan de oppervlakte kwamen ontsnapten de belletjes en zonken de rozijntjes weer.
Daar kwamen er weer luchtbelletjes en ...

Wat een spektakel en wat een enthousiasme was er bij dit experimentje!

En zo ontdekten we hoe het komt dat een boot blijft drijven: doordat er (onder andere) veel lucht in de boot zit wordt de dichtheid kleiner en blijft de boot drijven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten