Mijn naam is Remi.
Zoals mijn naam doet vermoeden, ben ik erg muzikaal. Samen met mijn maatje Octaaf beleef ik erg veel plezier!
Ik ben ook vernoemd naar Remi uit het boek “Alleen op de wereld”, geschreven door Hector Malot. Net als het personage uit het boek, voel ik me weleens alleen en onbegrepen. Maar met de juiste aanpak, ben ik een vlijtige jongen!
Verder hou ik van samen spelen, luister ik graag naar keigoeie muziek en eet ik graag fruit. Maar een koekje af en toe, lust ik zeker ook!
Ik kan niet zo goed leren, maar ik probeer toch mijn best te doen, want ik zou graag schipper worden …



zondag 27 november 2016

Kookactiviteit voorbereiden

Ons thema rond familie geraakt stilletjesaan afgerond.


Dus leek het ons allemaal een leuk idee om nog eens een kooknamiddag te organiseren. Iedereen kreeg de opdracht mee om een leuk en vooral lekker recept voor een dessert te zoeken.
De recepten van Brian: wafeltjes en Suzanne: choco-soufflés kregen onze voorkeur. Dus gingen we daarmee aan de slag.

We lazen het recept aandacht. En probeerden na te gaan of we alles goed begrepen.
Enkele voorbeelden die soms ook wel wat voor hilariteit zorgden in de klas:
- Scheid de eieren.
- Klop het eiwit tot sneeuw.
- Smelt de chocolade au bain marie.
- zelfrijzende bloem
- ...

We zochten voor alles een goede verklaring. En we bekeken ook de maten op de ingrediëntenlijst.
Zo dachten we na over:
- 1/4 melk
- 1/4 water
- 250 gram boter
- 30 minuten in de oven
- ...

We dachten, bespraken, tekenden, haalden er de maatbeker bij, tekenden een pizza hawaï aan het bord, haalden er de klok en time timer bij, ... We hadden het zelfs over breuken, kwartjes, ...
Tot we een goed antwoord hadden en dan konden we de maten inkleuren op de getekende maatbeker op ons blad.




Nadat we alles goed begrepen uit ons recept maakten we groepjes. Brian werd gepromoveerd tot chef-wafels en Suzanne tot chef-choco-soufflés.
In groepjes van 4 maakten we een boodschappenlijstje en bekeken we de voorraadkast. Wat we al hadden, moesten we dus niet meer kopen.





Op vrijdag telden we ons geld. De juf had wat geld in ons portemonneetje gestoken en dit moest geteld worden voor we naar de winkel konden. Zo konden we nagaan of we genoeg geld zouden hebben. En wat als we te kort zouden hebben? Die oplossing leek heel simpel: "Dan betaalt juf met haar kaart hé!"

We telden de briefjes, de centen, de euromunten, ... en we hadden: 35 euro 34 cent. Hier zouden we zeker mee toekomen.

Vooraf hadden we afgesproken wie wat zou zoeken in de Aldi. Suzanne en Axelle wilden graag voor de kar zorgen en zij zouden ook betalen.










Morgennamiddag zullen we met alle ingrediënten aan de slag gaan. Mmmm...

Nog even een tussendoortje:
Axelle leert meervouden goed schrijven. Deze ochtend moest ze dit doen voor het woordje: pinda. Ze zocht even op de computer wat pinda is en besloot dat we op het einde een a horen, dus dat we pinda's schrijven. Deze namiddag in de Aldi bleek dit de juiste schrijfwijze te zijn. :-)

4 opmerkingen:

  1. Bravo voor alle mini-chefs en soms-chefs! Hopelijk heeft alles jullie gesmaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het heeft ons heel erg gesmaakt!! Duimen en vingers werden afgelikt.
      Ze konden zelfs haast niet uit de potten blijven bij het maken van het deeg voor zowel de wafels als de chocosoufflés.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. en het smaakte ook heel lekker! :-)
      Dankjewel voor jullie fijne reactie.

      Verwijderen