Mijn naam is Remi.
Zoals mijn naam doet vermoeden, ben ik erg muzikaal. Samen met mijn maatje Octaaf beleef ik erg veel plezier!
Ik ben ook vernoemd naar Remi uit het boek “Alleen op de wereld”, geschreven door Hector Malot. Net als het personage uit het boek, voel ik me weleens alleen en onbegrepen. Maar met de juiste aanpak, ben ik een vlijtige jongen!
Verder hou ik van samen spelen, luister ik graag naar keigoeie muziek en eet ik graag fruit. Maar een koekje af en toe, lust ik zeker ook!
Ik kan niet zo goed leren, maar ik probeer toch mijn best te doen, want ik zou graag schipper worden …



woensdag 2 november 2016

Werken en ontspannen in Tam-Tam

In onze klas zijn we vaak druk bezig, dit zowel tijdens de werkvoormiddagen als tijdens de projectnamiddagen. Er is steeds wel wat te doen en iedereen wordt aangespoord om actief mee te denken, te spelen, te werken, ...

Hieronder enkele beelden:

Sylvia en Axelle maken woorden en zinnen met de Scrabble-letters.


De treinbaan staat bijna elke dag uit in de klas. Er wordt dan ook vaak aan verder gebouwd, herbouwd, verbeterd, ... Enkel wanneer er gepoetst moet worden wordt de treinbaan opgeruimd ;-)
Druk aan het werk: ofwel in het eigen werkhuisje, ofwel aan de miniklas. 
 

De clicks-robot van Brian kreeg een plekje op de kast.

Teamwerk aan de computer. Er worden antwoorden gezocht op vragen die gesteld werden in de kring.

Ons heen-en weerboekje invullen is ook meestal onze taak. Enkel wanneer we te weinig tijd hadden, vult de juf die in. :-)
Het verslag van die ochtend werd van naderbij bekeken. De juf haalde er 1 zin uit die we goed bekeken:
  • Wat is een zin?
  • Hoeveel woorden heeft de zin?
  • Wat is het eerste woord? Wat is het laatste woord?
  • Staat er een hoofdletter?
  • Staat er een leesteken?
  • Kunnen we de zin nog iets mooier maken?
  • ...
En zo kwamen we tot 1 mooie en correct zin. De zin werd door iedereen overgeschreven of gestempeld in zijn schrift: 'schrijven'. En daarna werd er een passende tekening bij gemaakt.



Als iedereen klaar was hielden we een toonmoment. Iedereen mocht langsgaan bij elkaar om de zin en de tekening eens te bekijken.


Michael zijn talent is knutselen en dat hebben we al heel goed gemerkt in de klas! Hier maakte hij een lekker uitziende papier-lasagne. 
Tijdens een gesprek in de kring merkte de juf op dat we nog niet zo goed vertrouwd zijn met de verschillende benamingen van onze familieleden.  Dus besloot de juf om daar een project van te maken. We zijn alvast gestart met even tijd te besteden aan onszelf en onze babytijd. Welke baby waren we? Hoe groot waren we? Hoeveel wogen we? Hadden we graag een fopspeen, een speciale knuffel, ...?

We bekeken ook een kids-ID en een identiteitskaart. We bekeken de gelijkenissen en de verschillen. Zo ontdekten we ook 4 talen op de kaart: Nederlands, Frans, Duits en Engels. De juf vertelde ons dat we in ons land ook 3 taalgebieden hebben: Vlaanderen, Wallonie en Duitstalig België. We bekeken dit ook op de kaart van België.
Suzanne vertelde ook nog over de Ardennen tijdens een kringgesprek en ook dat werd op de kaart bekeken en besproken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten