Mijn naam is Remi.
Zoals mijn naam doet vermoeden, ben ik erg muzikaal. Samen met mijn maatje Octaaf beleef ik erg veel plezier!
Ik ben ook vernoemd naar Remi uit het boek “Alleen op de wereld”, geschreven door Hector Malot. Net als het personage uit het boek, voel ik me weleens alleen en onbegrepen. Maar met de juiste aanpak, ben ik een vlijtige jongen!
Verder hou ik van samen spelen, luister ik graag naar keigoeie muziek en eet ik graag fruit. Maar een koekje af en toe, lust ik zeker ook!
Ik kan niet zo goed leren, maar ik probeer toch mijn best te doen, want ik zou graag schipper worden …



donderdag 5 september 2013

Stap voor stap...

De eerste schoolweek zit er al bijna op. Het werd een week boordevol nieuwe indrukken. Dit ging gelukkig wel steeds stapje voor stapje, niets overhaast, maar wel alles op tijd en stond.
Zo leerden we elkaar wat beter kennen, gingen we op ontdekking in de verschillende hoekjes en leerden we de juf beter kennen.

Ook de juf leerde ons beter kennen en ontdekte dat wij niet zo spontaan op ontdekking gingen in de werkhoekjes. Tiens tiens, hoe zou dat toch komen?
De juf had dat enigzins al voorspeld en had vanaf dinsdag al een dagelijks werkmomentje in de bijhorende hoekjes voorzien.

Zo zijn we dinsdag gestart met het kleuren van onze Remi-bladwijzer. Iedereen kreeg daarvoor een plekje in een werkhoekje. Voor deze eerste keer mochten we zelf kiezen welk hoekje onze voorkeur had. Ideaal ook voor de juf, want zo ontdekte ze al meteen onze voorkeuren. De juf legde heel goed uit hoe een werkkaart in elkaar zit en ze legde het verschil uit tussen bliksem-taken en hart-taken. We houden stiekem meer van de hart-taken, maar daarvoor moeten we natuurlijk eerst onze bliksem-taken goed doen.





Vanaf woensdag werd het al iets serieuzer. Aan het bord hing onze foto met daarnaast de foto van een dier. Dit dier konden we terugvinden in de verschillende werkhoeken en zo wisten we zelf, zonder hulp van de juf, waar we moesten gaan zitten. In onze werkbakje zat opnieuw de werkkaart, maar ook al een reken-of taaltaak. De juf zette haar grote time timer op een halfuur (En ja hoor, zo we leerden al dat een halfuur precies de helft van de time timer rood kleurt.) en zo gingen we allemaal aan de slag. De juf legde tijdens dat halfuurtje werken een kleine marathon af zodat ze bij iedereen kon helpen, complimentjes uitdelen, bijsturen, ... Wie vroeger klaar was dan het halfuurtje mocht dus zijn hart-taak doen. En na het halfuur verzamelden we terug in de kring en maakten we afspraken om nog 10 minuten vrij te spelen in de klas.

Vandaag (donderdag) was er geen werkmoment, maar morgen staat er weer zo'n werkmoment gepland.
Stapje voor stapje leren we steeds weer iets nieuws...

Groetjes,
De vriendjes van Re en juf Annelies

Geen opmerkingen:

Een reactie posten