Mijn naam is Remi.
Zoals mijn naam doet vermoeden, ben ik erg muzikaal. Samen met mijn maatje Octaaf beleef ik erg veel plezier!
Ik ben ook vernoemd naar Remi uit het boek “Alleen op de wereld”, geschreven door Hector Malot. Net als het personage uit het boek, voel ik me weleens alleen en onbegrepen. Maar met de juiste aanpak, ben ik een vlijtige jongen!
Verder hou ik van samen spelen, luister ik graag naar keigoeie muziek en eet ik graag fruit. Maar een koekje af en toe, lust ik zeker ook!
Ik kan niet zo goed leren, maar ik probeer toch mijn best te doen, want ik zou graag schipper worden …



donderdag 6 oktober 2011

Water, water, water, ... op restaurant!

Dinsdag 4 oktober 2011
Dinsdagnammidag stond de meetles op het programma. Nadat iedereen naar zijn eigen meetgroepje was geweest en Maarten en Jonas bij ons kwamen, vertelde de juf wat we allemaal zouden doen. Eerst zouden we goed verder werken aan ons proefje van meetkunde en dan zouden we 'restaurantje' spelen. We deden goed ons best en maakten onze proef af.
Daarna gingen we van start met het 'restaurant'! We werden steeds met twee uitgenodigd door de ober om een glaasje wijn (lees: water) te drinken. Daarna mochten we er van drinken zoveel we wilden, maar het mocht niet leeg zijn. Tenslotte vergeleken we wie er het meest gedronken had, waar het meeste water in zat, ...
Niet altijd eenvoudig. We leerden het volgende:
meest gedronken = minste water in het glas
minst gedronken = meeste water in het glas



Plots gaf de ober niet meer dezelfde glazen aan de gasten, ze kregen 2 verschillende glazen.









En daarna kwamen de vragen: Wie heeft het meest gedronken? In welk glas is er meer water? Na wat overleg, uitwisselen van meningen, ... geraakten we het maar niet eens.


En toen kwam Tess met de opmerking dat we helemaal niet konden vergelijken, want het ene glas was een groot lang glas en het andere was een kort dik glas. Een hele terechte opmerking dus! Hoe gingen we dat nu oplossen? Deze keer kwam Jonas met de oplossing: We gieten het water in de 2 wijnglazen, want die zijn gelijk. Iedereen ging daarmee akkoord en zo gezegd, zo gedaan.


 Tenslotte vroeg de juf ons: "En wat hebben we nu geleerd en gaan we nooit meer vergeten?"
Je kan niet vergelijken hoeveel water er in de glazen is als het water in verschillende glazen is.
We oefenden nog wat verder. Zo vroeg de juf ons verschillende keren waar er het meeste of minst in zat, maar geen enkele keer lieten we ons nog foppen! We leerden dus ook het volgende:
De inhoud verandert niet, maar wel de vorm van het glas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten