Mijn naam is Remi.
Zoals mijn naam doet vermoeden, ben ik erg muzikaal. Samen met mijn maatje Octaaf beleef ik erg veel plezier!
Ik ben ook vernoemd naar Remi uit het boek “Alleen op de wereld”, geschreven door Hector Malot. Net als het personage uit het boek, voel ik me weleens alleen en onbegrepen. Maar met de juiste aanpak, ben ik een vlijtige jongen!
Verder hou ik van samen spelen, luister ik graag naar keigoeie muziek en eet ik graag fruit. Maar een koekje af en toe, lust ik zeker ook!
Ik kan niet zo goed leren, maar ik probeer toch mijn best te doen, want ik zou graag schipper worden …



donderdag 26 januari 2012

Witloof kweken in Re

In de Triangel, de klas van juf Kaat, leren ze over beroepen. Juf Kaat bestelde daarvoor een pakket om witloof te kweken. Er liep echter wat mis met de bestelling en ze kreeg er veel meer dan ze had gevraagd. Daarom kreeg onze klas ook een pakket. Niet erg natuurlijk! Het was even wat opfrissen voor de jongens en meisjes van vorig jaar, want toen leerden we hoe witloof gekweekt wordt. We gingen toen zelfs op bezoek naar een witloofbedrijf. Het was verbazend hoeveel iedereen nog wist over dat bezoekje.
Voor de kinderen die vorig jaar niet in onze klas zaten was het nieuwe leerstof en ze leerden heel veel door te luisteren naar hun klasvriendjes.

Witloof kweken doe je zo, stap voor stap:

1. Het witloof wordt ingetafeld. Aangezien wij geen zo'n grote bakken hebben, deden we dit in het zwarte emmertje. De krop (dat is het groene stukje) steken we naar boven. Zo raakte onze hele emmer gevuld.



2. Jurgen en Jens goten elk 1 liter water in de emmer. Volgens het stappenplan zou regenwater beter zijn, maar dat hebben wij in de klas niet. Regenwater zou ook beter zijn voor het milieu, dat leerden we van Floepje! Waar het water kwam hebben we een sticker gekleefd. Zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant.




 3. De zak werd goed afgesloten door Michiel. Er mag geen licht aan komen, zo blijft het witloof mooi wit en wordt het geen groenloof.

4. Elke dag moet de verantwoordelijke voor de planten controleren of het water nog tot aan de sticker komt. Zo niet, dan moet het bijgevuld worden.

5. Op de kalender hebben we geteld hoe lang het zal duren vooraleer we mooi witloof hebben. Het zal 21 dagen duren, maar op dag 10, 13, 16 en 19 moeten we voedingsstoffen geven aan de planten. Op het proefbuisje hebben we aangeduid hoeveel dat dan elke keer zal zijn. Op het blad stond 1/4, maar wat is nu 1/4? Daarvoor moesten we het buisje in 4 gelijke stukjes verdelen.

6. Smakelijk!! De juf is nu al benieuwd naar wie het zal aandurven om te proeven van het witloof...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten